3 marca 2013

PEŁNOZIARNISTE MAŚLANE BUŁECZKI

Smak mojego dzieciństwa, czyli maślane bułeczki z ciepłym mlekiem.. Mniam :) 
Nie szukałam przepisu - raczej to on znalazł mnie ;) trafiłam na niego podczas Liebster Blog na blogu Ewy.
Zapraszam do wypróbowania, upiecz je raz, a zobaczysz już więcej nie kupisz w sklepie pieczywa! :)



Pełnoziarniste maślane bułeczki

 1,5 szklanki mąki pełnoziarnistej 3 zboża
4/5 szklanki mąki razowej (typ 2000)
25 g świeżych drożdzy
250 ml ciepłego mleka
50 g masła
1 łyżka cukru trzcinowego
1/4 łyżeczki soli
 
Posypka:
2 łyżki ciepłego mleka
3 łyżki sezamu

Drożdże rozcieramy na papkę z łyżeczką cukru, dodajemy pół szklanki mleka i 2 łyżki mąki - mieszamy i odstawiamy w ciepłe miejsce do wyrośnięcia (około 15 minut).
Mąkę przesiewamy do miski, dodajemy mąkę razową i sól - mieszamy.
Następnie dodajemy wyrośnięty zaczyn, mleko, masło - mieszamy drewnianą łyżką.
Stolnicę podsypujemy mąką, (ręce smaruję oliwą, żeby ciasto się nie kleiło) wykładamy z miski ciasto i zagniatamy 
(około 5 minut, aż stanie się elastyczne). Przekładamy z powrotem do miski i przykrywamy je bawełnianą ściereczką i odstawiamy do podwojenia swojej objętości (u mnie około 40 minut).
Wyrośnięte ciasto dzielimy na 8 części i wyrabiamy bułeczki. Układamy je na blaszce wyłożoną papierem do pieczenia, przykrywamy ściereczką bawełnianą i odstawiamy do wyrośnięcia na 15 minut.
Na koniec smarujemy ciepłym mlekiem i posypujemy sezamem lub innym dodatkiem.
Wstawiamy do nagrzanego piekarnika.

Piec w 170 stopniach przez 15 - 20 minut.

Smacznego :)

2 komentarze:

  1. Spróbuję:) Ja już się przekonałam do domowego pieczywa! Zdecydowanie najlepsze:)) Jutro kupię mąkę i działam. Tylko mam problem nigdy mi te krzyżyki nie wychodzą:(

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Najlepsze i najzdrowsze :) krzyżyk robię po wyrośnięciu bułeczek, bardzo ostrym nożem i za każdym razem moczę go we wrzątku :)

      Życzę udanego wypieku i krzyżyka! Pozdrawiam :)

      Usuń

Będzie mi miło, jeśli podzielisz się opinią na temat przepisu! Dziękuję za odwiedziny i pozostawiony komentarz. Zapraszam ponownie :)